COME UN ROMANZO DA DANIEL PENNAC
               TEATRO DELL'ARCHIVOLTO

Perché leggere? Chi leggere? Dove leggere? A chi leggere? Leggere sottovoce? Leggere in silenzio? Raccontare ciò che si è letto? Disprezzare un autore? Adorarne un altro? E cos'è un libro? Un libro può essere un universo o un abisso, un pieno o un vuoto, un obbligo o un dovere o - forse- un amore. Maledire l'insegnante che ti costringe alla lettura o benedirlo, dieci anni dopo per averti insegnato a sfogliare con piacere le pagine di un libro? E cos'è un libro? Un libro può essere un universo o un abisso, un pieno o un vuoto, un obbligo o un dovere o - forse- un amore. Il riallestimento della conferenza/spettacolo tratta dal libro di Daniel Pennac che attraverso il gioco, l'ironia e la diretta partecipazione degli spettatori vuole ricordare che "il piacere di leggere non è andato perduto. Si è solo un po' smarrito. E lo si può ritrovare facilmente".
I diritti imprescrittibili del lettore secondo Daniel Pennac: il diritto di non leggere; il diritto di saltare le pagine; il diritto di non finire un libro; il diritto di rileggere; il diritto di leggere qualsiasi cosa; il diritto al bovarismo (malattia testualmente contagiosa); il diritto di leggere ovunque; il diritto di spizzicare; il diritto di leggere a voce alta; il diritto di tacere.

Why read? who or what should be read where and to whom? these and other questions were brought about by an actor to an amused audience of about 100 freshmen in the Giotto Ulivi auditorium on feb 21st 2006. The aim was to tickle very young students using fun and irony into considering the fascinating world of books. The actor took ispiration from Pennac's novel Better than life featuring the famous reader's bill of rights

Readers have:

  1. The right to not read.
  2. The right to skip pages.
  3. The right to not finish.
  4. The right to reread.
  5. The right to read anything.
  6. The right to escapism.
  7. The right to read anywhere.
  8. The right to browse.
  9. The right to read out loud.
  10. The right not to defend your tastes



A best seller in France, this is a collection of short essays and reflections on reading and the reader by a former teacher. Pennac indulges in a sometimes philosophical, yet simple and practical reasoning that addresses many of our attitudes toward reading. He attempts to demystify the traditional, mostly school-rooted conception of knowing how to read. He goes so far as offering a "Reader's Bill of Rights," which guarantees, among other things, the right to reread, skip pages, not to have to defend your taste, and even not to read at all. Reading behavior in general, and youth and reading in particular, are prominent in his analysis. He points out that when it comes to reading, modern youth are often considered lazy and spoiled by the easier access to other media; by contrast, reading would seem to be a Sisyphean task. Pennac thus calls for a change in attitude toward reading. His style is witty and masterly, and the result will provide entertaining and engrossing reading.